Як працюють схеми ввезення автомобілів з іноземними номерами. Які небезпеки підстерігають покупців таких машин та якими чином держава має намір врегулювати порядок ввезення таких транспортних засобів? У всьому цьому спробувала розібратися «Народна Правда».
Як працюють схеми
Наразі, найбільш популярною в Україні є схема, коли автомобіль з іноземними номерами реєструється посередником на будь-яку фірму – припустимо, литовську чи польську. Потім завозиться в нашу країну на умовах тимчасового ввезення під зобов’язання вивезти його не пізніш як через рік. Коли підходить термін, український покупець автомобіля передає його на кілька днів посереднику, той вивозить його з України й назад, а потім повертає покупцеві.
Подібна схема може бути більш легальною – коли на транспортний засіб оформляється страховка за кордоном, авто регулярно проходить там обов’язкове ТО, а нинішній фактичний власник оформляється в штат фірми, на яку записаний автомобіль. Втім, найчастіше обходяться й без оформлення в штат.
«Народна Правда» зв’язалася з однією з фірм, що пропонують подібні послуги, з проханням рекомендувати нам непоганий бюджетний автомобіль. Вибір припав на Opel Vectra 2000 року з бензиновим двигуном та встановленим ГБО 4 покоління. Пробіг запропонованого автомобіля, щоправда, був чималенький та становив 255 тисяч кілометрів. Але й ціна не виглядала обтяжливою – $ 2150. Автомобіль вже перебував у Львові, залишалося лише забрати його. Відзначимо, що такі ж автомобілі, тільки легально ввезені та розмитнені, в Україні коштують приблизно в два рази дорожче – від $ 5 000, в залежності від пробігу та технічного стану. А ось в тій же Німеччині подібний автомобіль можна знайти й за 500 євро.
За словами продавця, машина пройшла відповідне ТО. В ціну входить також страховка – «зелена карта», що дозволяє безперешкодно їздити по Україні. Надається комплект документів – техпаспорт з проставленою відміткою ТО, страховка, а також довіреність на покупця.
«Через рік ви нам телефонуйте. Ми беремо автомобіль й вивозимо його за кордон. Робимо ТО, страховку. Знову повертаємо вам. Все це обійдеться вам в сто доларів, не більше », – запевнив продавець.
Також компанія може пригнати вам автомобіль «на замовлення». «Ви можете самі знайти автомобіль в Польщі чи в Литві, скинути нам дані. Наша людина їде, дивиться технічний стан, описує вам його, надсилає фото. Якщо ви погоджуєтеся, ми купуємо вам автомобіль, оформляємо там і приганяємо до Україні. Ця послуга обійдеться вам в 850 доларів. Забрати вам доведеться його у Львові – наші водії зайняті, а тому не можуть по Україні розвозити машини. Але, думаю, це не проблема. До нас приїжджають з Харкова, з Одеси», – зазначив співрозмовник.
А от замовити автомобіль в Німеччини або, припустимо, в Бельгії в цій фірмі буде дорожче. «Ми працюємо в основному з Польщею та Прибалтикою. Ми можемо купити вам машину в Німеччині, але будемо перереєстровувати її в Польщі. А це дорого. Тому я рекомендую вам шукати авто саме в Польщі. Або шукайте фірми, які працюють по Німеччині», – пояснив співрозмовник.
Чим ризикує покупець
Втім, навіть їзда дорогами Україні на автомобілях, придбаних у такий спосіб, є незаконною, впевнений директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. «Стаття 380 Митного Кодексу України однозначно говорить, що нерезидент має право ввозити автомобіль в нашу країну терміном на один рік. Але не має права передавати управління резиденту. Керування автомобілем за дорученням – повна туфта. Законодавством України не передбачено жодних довіреностей, вони скасовані в 2009 році. Фірми-посередники хочуть показати, що начебто не просто дали машину, а й надали пакет документів. Але навіть за наявності довіреності, хоч від Папи Римського – все це обман та брехня. Закон не дозволяє українцям їздити на автомобілях з іноземними номерами, ввезених нерезидентами”, – зазначив Олег Назаренко.
Ще один ризик подібної покупки полягає в тому, що через рік, коли прийде час «перевозити» автомобіль, то його продавця ви цілком можете і не знайти. Хоча «наш» посередник гарантував, що у них серйозна компанія й нічого подібного не відбудеться. «Ми дамо вам всі телефони, навіть самі вам перетелефонуємо, коли прийде час. Не турбуйтеся», – запевнив продавець.
Третій негативний момент – придбавши автомобіль за подібною схемою громадянин України не зможе виїхати на ньому за кордон. «За кордон краще не їхати. Можливі проблеми», – чесно попередив нас посередник.
«Митниця відразу ж може конфіскувати автомобіль. Тому що, за її даними, ви ніякого відношення до нього не маєте. Ви не є його власником. Ви не ввозили його. Звідки їм знати, може ви викрали авто?», – пояснив Олег Назаренко.
ЗМІ також неодноразово писали, що подібні схеми почали використовувати шахраї. Іноземна фірма, на яку зареєстровано авто, штучно банкрутується, а потім кредитори починають вимагати своє майно. У тому числі автомобілі, зареєстровані на цю фірму. Оскільки де-юре громадянин України, який купив автомобіль, не є її власником, він залишається без грошей та без машини.
Крім того, якщо з таким автомобілем щось трапиться, то знайти спільну мову з правоохоронними органами буде складно. «Якщо у вас вкрадуть цей автомобіль – як ви будете звертатися в поліцію? Як людина, що має хоч якесь відношення до цього автомобіля, ви ніде не проходите? Вони резонно запитають – а ви тут до чого?», – зазначив Олег Назаренко.
І, нарешті, п’ятий, головний ризик, полягає все ж у тому, що резидент дійсно не має права керувати таким автомобілем. Держава лише до певного часу «заплющує очі» на цю ситуацію. Недавнє розпорядження президента, який вимагає навести порядок в цій сфері – зайвий тому доказ.
Що готує держава
Законодавці давно намагаються певним чином вирішити питання легалізації автомобілів з іноземними номерами. Наприклад, законопроект, що його подала група депутатів на чолі з Володимиром Парасюком, пропонує, по суті легалізацію таких автомобілів. Їх фактичним власникам пропонувалося щорічно вносити в бюджет певну плату (Парасюк називав цифру в 6 000 гривень). При цьому зникала необхідність регулярного ввезення-вивезення автомобілів. Цей проект, втім, не знайшов підтримки серед парламентарів. «Закон Парасюка, наскільки мені відомо, на 100% не буде затверджений», – зазначив Олег Назаренко.
Ще два законопроекти підготувала громадська організація «Завтра». Як розповів «Народній Правді» активіст організації Михайло Катрук, зараз документи пройшли практично всі комітети. «Найближчим часом буде транспортний комітет. Думаю, там теж буде підтримка. Потім залишається найскладніший – комітет Южаніної (з питань податкової та митної політики, – НП). Але в цілому, я думаю, що у проектів є високі шанси на підтримку в парламенті», – зазначив Михайло Катрук.
За словами активіста, суть проектів у відміні всіх обмежень, але введенні технічного контролю як в ЄС. «Якщо буде знижено тарифи на розмитнення, власники автомобілів на іноземних номерах добре подумають, що їм вигідніше – раз на рік вивозити авто за кордон та їздити на іноземних номерах або ж розмитнити їх та легалізувати за прийнятними тарифами», – роз’яснив Михайло Катрук.
Ще один проект підготовлено народним депутатом Робертом Горватом. «Мій законопроект, який я виношую два роки, полягає в легалізації одночасно всіх автомобілів на іноземних номерах, – зазначив народний депутат. – Всі вони одномоментно отримують українську реєстрацію. Паралельно ми відразу вводимо жорсткі обмеження, які унеможливлять реалізацію подібних схем (ввезення автомобілів з іноземними номерами, – НП) й надалі », – зазначив народний депутат.
Інших подробиць свого проекту Горват розголошувати на став. «Цей проект буде в таємниці, поки я в парламенті не проведу переговори з усіма групами та фракціями та не буду впевнений, що документ матиме 226 голосів, плюс підпис президента. Подам його, коли документ матиме всі шанси стати законом», – зазначив депутат.
Також в парламенті триває робота над проектом народного депутата Максима Бурбака, поданого в парламент ще рік тому. Він викликав чимало нарікань з боку власників автомобілів з іноземними номерами, оскільки не просто закривав схеми ввезення подібних автомобілів, а й серйозно бив по тих громадянах України, які вже здійснили подібну покупку. «Автомобілі з іноземною реєстрацією, які заїжджають на територію України, повинні платити за використання доріг. Пропонується – 2 євро в день та 7 євро за тиждень», – пояснював суть ініціативи Максим Бурбак.
Як розповів «Народній Правді» Михайло Катрук, наразі до роботи над проектом Бурбака приєдналися громадські активісти, які раніше підтримували проект Парасюка.
В цілому, на теперішній час, становище українських власників автомобілів з іноземними номерами залишається невизначеним. Ніхто, навіть народні депутати, не можуть сказати, яким чином ця проблема буде вирішена.
Віталій Рябошапка