Голова “Укравтодору” Славомир Новак запропонував знизити максимальну швидкість руху в населених пунктах до 50 км/год. “Народна Правда” з’ясовувала, чи позначиться втрата десяти кілометрів на годину на пропускних властивостях доріг, чи не застрягнуть вулиці в багатокілометрових пробках та чи підвищить цей захід рівень безпеки дорожнього руху?
Знизити максимальну швидкість руху в населених пунктах до 50 км/год (зараз верхня межа – 60 км/ год) голова “Укравтодору” Славомир Новак запропонував на засіданні Кабміну, 14 червня. «Приходить час, коли треба говорити про збільшення штрафів за швидкість та зниженні швидкості в містах з 60 до 50 км на годину, – заявив Новак. – Це нормальний європейський стандарт, в європейських містах – теж 50 км на годину, а в особливих пунктах – до 30 км/год».
За словами глави “Укравтодору”, нове обмеження на 90% збільшує шанс на виживання для пішохода, в разі ДТП. “Народна Правда” запитала думку експертів, чи може новий швидкісний режим у населених пунктах вплинути на рівень безпеки дорожнього руху. Нагадаємо, що перевищення швидкості не більше ніж на 20 км/год від гранично допустимого рівня, в Україні ще не вважається порушенням.
– Зниження максимальної швидкості на десять кілометрів не тільки знизить кількість ДТП, а й тяжкість їхніх наслідків, – вважає експерт з дорожньої безпеки Олександр Крижановський. – Буде помилкою вважати, що десять кілометрів не відіграють значної ролі під час зіткнення автомобілів. Насправді, лобове зіткнення на швидкості в тридцять кілометрів на годину – можна порівняти з падінням з першого поверху, п’ятдесяти – з третього, а дев’яноста – з одинадцятого. Крім того, слід враховувати, що у нас мало хто їздить зі швидкістю шістдесят, оскільки відповідальність настає тільки після перевищення обмеження вище, ніж на двадцять кілометрів на годину. Тому фактична швидкість на вільних міських ділянках може безкарно досягати майже вісімдесяти кілометрів на годину.
На думку експерта, від зниження швидкості пропускні можливості доріг не постраждають: куди більший ефект має система світлофорів і “зелених хвиль”.
– Обмеження швидкості в населених пунктах – це більш дешевий захід у порівнянні з капітальним ремонтом дорожнього покриття, – говорить Олександр Крижановський. – Але навіть він істотно знизить кількість ДТП з фатальним результатом. Звичайно, якщо водії будуть дотримуватися нового швидкісного режиму, в чому я дуже сумніваюся. Щоб змусити їх їхати п’ятдесят кілометрів на годину, як в Європі, необхідні дієві заходи покарання: відеофіксація та штрафи.
Ясна річ, що на європейський досвід потрібно звертати увагу. Особливо якщо врахувати, що смертність на дорогах в Європі менша, а допустима швидкість руху в населених пунктах дійсно є нижчою. Франція, Німеччина, Бельгія, та фактично вся Європа – їздять в містах на 50 км/год, Великобританія – 48 км/год. Втім слід розуміти, що менша швидкість – далеко не єдиний фактор, завдяки чому досягається кращий рівень безпеки на дорогах.
Адже в Україні, в містах, теж їздять зі швидкістю в 40-50 км/год. Втім відбувається це навесні, коли асфальт сходить разом зі снігом. В такому випадку їздити нашими дорогами швидше ніж 40-50 км/ч дуже проблематично. Наприклад, навесні 2017 року вулиця Олени Теліги в Києві фактично являла собою решето. Така ж ситуація була на багатьох інших столичних проспектах та вулицях. Але таке вимушене зниження швидкості лише додало аварійності на цих ділянках. Тому у відповідь на пропозицію “Укравтодору” знизити швидкість, можна порадити дорожникам спочатку відремонтувати самі дороги.
– Вирішувати проблему безпеки на дорогах слід комплексно, – вважає віце-президент автомобільного клубу “Київ” Андрій Хорольський. – Це своєчасний, якісний ремонт дорожнього покриття, штрафи порушникам, обмеження швидкості. Щодо останнього – я вважаю, що це правильна міра. На швидкості в шістьдесят кілометрів на годину гальмівний шлях машини становить 15 метрів, а при п’ятдесяти – десять-одинадцять. Відповідно, буде меншою й сила удару після початку гальмування. Наприклад, якщо пішохід був збитий на швидкості в 30 кілометрів, то ймовірність летального результату є набагато меншою, особливо якщо це сучасний автомобіль, оснащений системою захисту пішоходів. Так, ймовірно, переломи будуть. Але не летальний результат.
– Як водій, я підтримую таке нововведення, – каже Директор департаменту комунікації Міністерства внутрішніх справ України Артем Шевченко. – Я вважаю, що це знизить смертність на дорогах.
Кирило Желєзнов