Сила в правді

Навігація

Позавчора тендер, сьогодні – гроші: як в Одесі злітно-посадкову смугу реконструюють

в Правда про чиновників/Публікації

Одеський аеропорт неодноразово потрапляв у гучні скандали – ще за часів Януковича він був переданий у приватні руки, пізніше, не дивлячись на виграні суди, місцева влада пішла із власниками на невигідну для міста мирову, а зараз на летовищі стартувала реконструкція злітно-посадкової смуги з величезними вливаннями державних коштів, хоча гроші на це мав би дати інвестор.

При цьому тендер на проведення робіт пройшов ще у 2013 році й виграла його сумнівна компанія, яка й отримає більше мільярда. Деталі – в матеріалі «Народної Правди».

Мільярдна реконструкція

Розмови про необхідність реконструкції злітно-посадкової смуги в одеському міжнародному аеропорті ведуться досить давно. Дійсно, об’єкт, який був побудований у далекому 1961 році, капітально ремонтувався лише в 80-х. Тому злітно-посадкова смуга вже давно потребує реконструкції, адже її стан має стратегічне значення для розвитку самого аеропорту, залучення до роботи нових перевізників і відкриття більшої кількості маршрутів.

Злітно-посадкова смуга в одеському аеропорті. Фото з відкритих джерел

Так, ще навесні минулого року в Міністерстві інфраструктури анонсували старт реконструкції злітно-посадкової смуги в одеському аеропорті. Тоді наче був розроблений проект спільно із Командою підтримки реформ і Міністерством фінансів США, передає видання «112», згідно з яким заплановано будівництво нової злітно-посадкової смуги.

Пізніше вже восени прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час візиту в Одесу запустив будівництво об’єкту в Міжнародному аеропорті «Одеса». За словами голови уряду, передає портал «Думская», в 2017 році на злітно-посадкову смугу було виділено 500 мільйонів гривень, у цьому – 1,17 мільярдів гривень. Будівництво затягнеться приблизно на 30 місяців. Таким чином, вартість проекту становить більше 1,67 мільярдів гривень.

«Початок» будівництва. Фото «Думская»

Але Гройсман не розкрив тоді усі деталі реалізації цього масштабного проекту. Та, як відомо, диявол ховається саме в деталях.

Сумнівний тендер

Як виявилось, початок будівництва злітно-посадкової смуги після гучного перфоманса Гройсмана на камери закінчився нічим – так, за офіційної відповіддю ДП «Дирекція з будівництва міжнародного аеропорту «Одеса», яке керує реалізацією проекту, виконання робіт розпочалось лише наприкінці грудня 2017 року. Повне завершення реконструкції смуги залежить від фінансування робіт і орієнтовно заплановано на кінець 2019 року.

Прогнозований обсяг фінансування складає 1,679 мільярди гривень.

А найголовніше – тендер на проведення таких важливих і вартісних робіт пройшов ще у 2013 році.

Скрін «Texty.org»

Пізніше прокуратура намагалась через суд відмінити результати тодішнього конкурсу, але в 2014 році Господарський суд Одеської області визнав торги такими, що відповідають нормам законодавства. І, вочевидь, усіх таке рішення задовольнило.

Таким чином, повторно було вирішено тендер не проводити, хоча, по суті, зараз реалізується зовсім новий проект. І 1,679 мільярдів бюджетних гривень будуть виплачені компанії «Спецрембуд». Що ж це за підприємство?

Вотчина Кауфмана і Грановського

Згідно з даними аналітичної системи YouControlТОВ «Спецрембуд» існує вже більше 23 років. Раніше компанія, яка виграла мільярдний тендер, була зареєстрована у Криму. Але, вочевидь, після анексії півострова у 2014 році підприємство перереєстрували в Одесі. Примітно, що статутний капітал фірми-переможця на момент проведення тендеру в 2013 році складав усього 20,5 тисяч гривень. Зараз власники збільшили розмір статутного капіталу до 520,5 тисяч гривень.

При цьому наразі засновником компанії зазначено ТОВ «Ріал естейт захід», яке створено лише у 2014 році.

Але найголовніше, шо скоріш за все компанію контролюють власники одеського аеропорту, відомі українські бізнесмени, які фактично ще у 2011 році прибрали до рук міжнародний аеропорт «Одеса», Борис Кауфман і Олександр Грановський.

 

Так, через низку компаній і наближених осіб проглядається міцний зв’язок між ТОВ «Спецрембуд» і Борисом Кауфманом.

Слід додати, що питання відчуження одеського аеропорту і фактичне привласнення такого ласого об’єкту скандальними бізнесменами неодноразово підіймалось у засобах масової інформації. Згідно з даними відкритих джерел, Борис Кауфман і Олександр Грановський, які управляють відомими одеськими готелями «Лондонська» і «Брістоль», а також київським «Президент готелем», у 2011 році через сумнівне рішення Одеської міської ради фактично отримали 75% акцій ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса». 25% залишились у комунальній власності.

За це інвестор був зобов’язаний побудувати новий аеровокзальний комплекс, включаючи злітно-посадкову смугу.

Дійсно, рішення одеської влади тоді подавалось під виглядом реконструкції та розвитку Міжнародного аеропорту «Одеса». До речі, за затвердження за містом частки лише 25%  голосував тоді й депутат Одеської міської ради, голова фракції «Партії регіонів», а нині мер міста Геннадій Труханов.

При цьому отримавши контроль над аеропортом, до якого й із якого кожного дня літають десятки рейсів, Кауфман і Грановський не поспішали виконувати свою частину зобов’язань і будувати новий термінал аеропорту «Одеса» – так, замість 2015 року перших пасажирів новий термінал зустрів лише навесні 2017-го. При цьому досі термінал приймає лише тих, хто прилетів, бо обладнання для контролю тих, хто вилітає, вочевидь, усе ще не встановлено. Таким чином, левова частина навантаження, як і раніше, на старому терміналі.

Більш того, ніякого інвестування в реконструкцію злітно-посадкової смуги компанія Кауфмана-Грановського не здійснила – гроші надходять з бюджету, а реалізує проект фірма, наближена до все тих же скандальних комерсантів.

Чому ж контракт із комерсантами не розірвано?

Змова на мільйони?

У 2015 році Господарський суд Одеської області встановив, що майно КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» було відчужено незаконно. В результаті судом фактично було скасовано факт передачі майна і повернуто його комунальному підприємству. У той же час на етапі розгляду апеляційної скарги, поданої ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса» та ТОВ «Одеса аеропорт Девелопмент», яке за рішенням Одеської міської ради ще 2011 року й отримало 75% акцій аеропорту, міський голова несподівано підписав мирову угоду, відповідно до якої ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса» зобов’язалось повернути лише 10 об’єктів з переліку майна, що було раніше внесено до статутного капіталу компанії, а також припинено дію вказаного вище договору про корпоративні принципи управління, внаслідок чого скасовано будь-які зобов’язання ТОВ «Одеса аеропорт Девелопмент» перед Одеською міською радою, зокрема залучення інвестиційних коштів в сумі 90-120 мільйонів доларів США для будівництва аеродромної злітної смуги та зафіксовано факт незаконної перереєстрації комунального майна, яке залишено у власності ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса».

Борис Кауфман і Олександр Грановський. Фото з відкритих джерел

На цю так звану мирову угоду відреагувало Національне антикорупційне бюро, і влітку 2016 року було відкрито провадження за ознаками кримінального правопорушення за ч. 2 ст. 364 КК України, тобто зловживання владою або службовим становищем, що спричинило тяжкі наслідки.

Поки за даною справою не вручено жодної підозри. Однак у судовому реєстрі можна знайти чимало рішень київського суду щодо дозволу до доступу до речей і документів.

У цих ухвалах можна знайти скандальні умови передачі одеського аеропорту українським бізнесменам.

Наприклад, внесені ТОВ «Одеса аеропорт Девелопмент» до статутного капіталу кошти у розмірі 177,7 мільйонів гривень у перший же день перерахування  стали заставним майном як гарантія кредитних зобов’язань по ряду кредитних договорів декількох підприємств з орбіти впливу Кауфмана-Грановського, але які не мали жодного відношення до одеського аеропорту.

Друга частина статутного капіталу, яку мали внести бізнесмени, теж, за версією слідства, була сформована непрозоро – так, перерахуванню цих коштів на рахунок передувало їх відрахування з цього підприємства тими ж сумами, що і поповнення статутного капіталу на іншу компанію ніби як за рахунок купівлі обладнання. Але це обладнання до аеропорту так направлено й не було.

І найцікавішим фактом є те, що ніякі інвестиції Кауфман і Грановський одеському аеропорту не принесли, бо після підписання угоди й набуття комунального майна, яке Одеська міська рада передала новоствореному ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса», це майно було закладено в банку в 2013 році під будівництво термінального комплексу аеропорту «Одеса». Розмір кредиту 30 мільйонів доларів США. Але що заважало управлінцям одеського аеропорту самим, без всіляких псевдо-інвесторів укласти подібну году, питання відкрите.

Наразі невідомо, коли буде закінчено розслідування НАБУ. Але вже зараз очевидно – хоча аеропорт було віддано при так званій злочинній владі, нинішня влада небагато зробила для змінення цієї ситуації, і мільярдні контракти освоюють, як і раніше, ті, хто за непрозорими схемами отримав контроль над одеським летовищем.

Олена Зігульська

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Загрузка...
Завантаження...
Завантаження...
Загрузка...

Останні Правда про чиновників

Scroll Up

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: