Сила в правді

Навігація

Друге пришестя Ryanair: обіцянки Гройсмана і реальність Омеляна

в Публікації/Соціальна правда

Україна потерпає від недостачі якісного сполучення з Європою. Безвізовий режим, що подається прибічниками влади, як одне з найбільших досягнень нинішньої владної верхівки, погано працює в умовах економічної кризи і відсутності дешевого сполучення з країнами шенгенської зони.

Зокрема, класична «зрада» трапилась з лоукостером Ryanair – найбільшою в ЄС бюджетною авіакомпанією. Завдяки великому флоту та наявності серед місць призначення багатьох «вторинних» аеропортів Європи, такий новий формат дав можливість подорожувати на невеликі відстані за доволі низькими тарифами – зокрема, автор статті користувався послугами європейських лоукостерів далеко не один раз, рекорд склав 8,99 євро за переліт з Любліна в Ейндховен. Значно дорожче коштує, наприклад, маршрутка з Києва до Одеси.

фото: Delo.ua

Запланований вхід Ryanair на український ринок анонсувався гучно і з помпою – для влади це була чергова #перемога, а для українців – можливість в умовах кризи і скорочених доходів – подорожувати.

Що сталося потім, всім відомо.

Аеропорт «Бориспіль» не став виконувати вимоги перед авіаперевізником, в яких до того розписався. Аргументи аеропорту, слід завважити, теж були доволі вагомі. Це викликало шквал критики в соцмережах і медіа – «Бориспіль» почали звинувачувати у співпраці з МАУ та лобіюванні інтересів монополіста.

«Наразі вся наша делегація з міністром на чолі поїхала на перемовини з представниками лоукостера в Румунію… Ми сподіваємося на краще»,  – казав автору матеріалу заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань в липні 2017 року.

Зусиль, як відомо нам з наших джерел, доклали чималих, але авіаперевізник був неприхильним.

Вже потім у листі до автора матеріалу виконавчий директор компанії Майкл О’Лірі повідомив, що компанія може і повернутися на український ринок хоч завтра, але за умови, що аеропорт «Бориспіль» буде виконувати свої зобов’язання.

«Але пункти призначення (destinations) можуть відрізнятися», – повідомив О’Лірі.

І це було вкрай серйозно, оскільки повторювало ситуацію з Wizz air. Цьому європейському лоукостеру  також «дозволили» зайти на український ринок, коли він відмінив ряд своїх важливих напрямків, зокрема, в Грузію – залишивши МАУ на цих напрямках монополістом.

Тисячі людей змушені були повертати дешеві (по 20 євро) квитки. #зрада стрімко ширилась соцмережами, а політики шукали виходу.

З наших джерел нам відомо, що дуже активно почала діяти міська влада Житомира, ба навіть більше – керівники міста намагалися вести перемовини з Ryanair, пропонуючи їм Житомир як хаб – це вимагало реконструкції невеличкого терміналу в місті, а злітну смугу місцевий аеропорт вже має.

Але всіх перевершив прем’єр-міністр Володимир Гройсман.

Зокрема, 17 липня він заявив про те, що під пасажирські потреби Ryanair можна переобладнати аеропорт в Гостомелі.

Це була несподівана заява. Адже «Гостомель» – це старий вантажний аеропорт, звідки виконує рейси авіакомпанія «Авіалінії Антонова». Його модернізація мала б бути докорінною – адже справа навіть не тільки у застарілому обладнанні. Цей аеропорт ніколи не приймав пасажирські рейси. Все потрібно було б робити з нуля.

Але вже 31 липня Гройсман каже вже про конкретні строки роботи.

“Гостомель” раніше використовувався тільки для “Антонова”, але зараз його можна використовувати як аеропорт для лоукостерів, і не тільки для Ryanair, але і для інших. Поки буде будуватися термінал в “Гостомелі”, “Бориспіль” або “Жуляни” на тимчасових умовах можуть надати Ryanair свої послуги”, – наголосив він.

За його словами, Гостомель вже має «чітке завдання» – за півроку збудувати пасажирський термінал.

“Я поставив завдання, щоб до середини серпня Міністерство транспорту розробило таку стратегію. Лоукостери повинні літати і зі Львова, і з Харкова, і з Херсона. Це дуже важливо. “Гостомель” має чітке завдання – створити термінал, щоб в межах півроку бути готовим приймати лоукостер”, – додав Гройсман.

«НАРОДНА ПРАВДА» вирішила перевірити, як півроку потому, в кінці лютого, акурат до березня, аеропорт «Гостомель»  готовий приймати пасажирів. Тим паче, що привід був серйозний – почали ходити чутки, що Ryanair все ж таки повертається до України. І таки почне виконувати рейси цієї осені.

Ми під виглядом туристів навідалися безпосередньо в аеропорт. Що з цього вийшло, красномовно видно на нашому відео.

Перелякані операторки в пластмасових «стаканах», відсутність будь-яких натяків на наявність терміналу, охорона, що визирає з-за паркану, купа собак, що живуть поряд – очевидно, що жодних робіт тут не проводилося.

Ми спробували знайти підтвердження словам прем’єра у Віснику державних закупівель. Та й там не знайшлося жодної згадки про Гостомель чи підготовку аеропорту – ні у вигляді конкурсу, ні у вигляді допорогових закупок.

Тоді ми приїхали до Міністерства інфраструктури, щоб запитати в міністра Володимира Омеляна, чи відповідають дійсності чутки про Ryanair та звіди літатиме компанія – невже з Гостомеля?!

Привід спитати міністра був серйозний – напередодні нашого до нього візиту в аеропорту «Бориспіль» приземлився літак Ryanair з представниками компанії на борту.

Володимир Омелян, який довго в цей день розказував журналістам про hyperloop, відповідав на питання не дуже охоче. Мабуть, маючи гіркий  досвід минулого року, робив усе, щоб на цей раз не зірвалося.

«Так, перемовини йдуть. Очікуємо, що перевізник почне літати з України восени цього року», – коротко сказав Омелян.

А от щодо напрямків, виявилося, що вони можуть і не змінитися.

«Я думаю, ви будете приємно здивовані», – сказав він на наше питання, чи будуть змінені destinations авіакомпанії.

А от на питання по Гостомелю була дана чітка відповідь.

«Були серйозні обговорення на рівні президента щодо аеропортів, залучалася думка «Укроборонпрому». Позиція президента була чітка – це мають бути два державні аеропорти. «Бориспіль» та «Львів», – чітко відповів Омелян.

Отже, виходить так, що питання польотів лоукостера з України вирішував Порошенко особисто. Якщо так, то чому Гройсман говорив про «Гостомель»? І чому план прем’єр-міністра не був виконаний? Чи справа тут в ймовірних тертях у стосунках Порошенка та Гройсмана, про які писали ряд ЗМІ останнім часом? Чи може прем’єр зробив фальшстарт, а президент розраховує, що «дотиснувши» Бориспіль зможе таки остаточно оформити #перемогу з безвіком і намалювати ще одну зірку на фюзеляж?

Втім, такі прогнози не означають, що вони збудуться. Адже одного разу українська політична верхівка вмовляла «Бориспіль» пустити до себе лоукостера. Це було рівно рік тому. Наразі ніхто не дає гарантій, що головне гніздо компанії МАУ змилостивиться – адже рік тому цього не сталося, незважаючи на тиск і вмовляння з боків різних груп.

…але якщо цього не станеться і цього разу, то Ryanair з Києва нікуди не полетить. Адже аеропорт «Жуляни» не влаштовує авіаперевізника, а в аеропорті «Гостомель» так нічого і не побудовано…

Сергій Костеж

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Загрузка...
Завантаження...
Завантаження...
Загрузка...
Загрузка...

Останні Публікації

Scroll Up

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: