Сила в правді

Навігація

Північний потік-2: повзучий бліцкриг Газпрому

в Політична правда/Публікації

Активізація в інформаційному просторі України теми будівництва Газпромом Північного потоку-2 дуже нагадує крик «пожежа», після того, як пожежа вже закінчилася. І саме парадоксальне, що в кращих українських традиціях, основний вектор зусиль з протидії спрямований всередину країни, а не за її межі.

Валентин Землянський, економіст

Кабмін застиг в клінчі з Нафтогазом. Процес відокремлення Укртрансгазу (УТГ) практично заблокований. Після прийняття урядом постанови про передачу майнового комплексу УТГ в створені Кабміном Магістральні газопроводи України, більше ніяких дій не відбувалося. З відбором потенційних партнерів з управління газотранспортною системою (ГТС) аналогічно. Зустрілися, поговорили і чекаємо. При цьому уряд чекає пропозиції від європейських компаній, яке дозволило б по максимуму зберегти транзит по українській ГТС. А Нафтогаз – тих, хто готовий принести гроші.

В процес активно почали включатися парламентарії. Відома своєю непримиренною позицією щодо збереження ГТС в держвласності Юлія Тимошенко вже оголосила про підготовку прихованої приватизації ГТС. Захисники західних ліберальних цінностей вже виступили із спростуванням, звинувативши її в маніпулюванні громадською думкою. Втім, як показує практика українського бізнесу, отримати держактив в управління – це вже практично приватизувати його. Хто рахує грошики, той і власник, і неважливо що написано в установчих документах.

На цьому тлі, керівництво країни продовжує продукувати гучні заяви і неприпустимість Північного потоку-2. Виникає цілком закономірне питання: а чим були зайняті керівники Нафтогазу – компанії, яка несе пряму відповідальність за конкурентність української ГТС – останні чотири роки? Правильно – судиться з Газпромом у Стокгольмському арбітражі, в тому числі і з питань транзиту російського газу в ЄС. Одна з вимог – збільшити вартість прокачування газу по території України в три рази. І, незважаючи на те, що вимоги української сторони були відхилені, осад у європейських споживачів явно залишився.

Напередодні недавнього візиту до Німеччини, Президент України Петро Порошенко в інтерв’ю газеті Handelsblatt назвав проект газопроводу Північний потік-2 “чисто політичним проектом, який фінансує Росія». «Вибачте за різкі слова, але Північний потік-2 – це політичний хабар за лояльність до Росії», – додав Петро Порошенко. Відповідь канцлера Німеччини Ангели Меркель не змусила себе чекати. На спільному брифінгу з президентом України вона розповіла про подробиці розмови з Путіним. «Ми говорили про цю тему, ми взяли до уваги думку президента України з цього питання. Ми говорили також з президентом Росії. Але, звичайно, мова йде про те, що частина газу буде йти через українську територію, тобто транзит через територію України залишається важливим. Звичайно, тут треба враховувати політичний компонент цього питання», – зазначила Меркель.

Говорячи простою мовою, Берлін і Москва будуть приймати рішення щодо обсягів газу, який буде йти транзитом по українській ГТС. І заяви глави Нафтогазу Андрія Коболєва щодо того, що словосполучення «політичний компонент» є визнанням Північного потоку-2 політичним проектом демонструє ні що інше як слабкість української політики і що Україна є об’єктом в міжнародних відносинах.

Найбільш оптимальним сценарієм дій для керівництва країни повинно було стати не огульна критика діяльності Німеччині та її партнерів по проекту СП-2, що цілком співвідноситься з зовнішньополітичними пріоритетами Вашингтона, а демонстрація відкритості, готовності до переговорів, компромісів і врегулювання конфлікту з Москвою. Замість цього Нафтогаз демонструє непримиренність у питаннях можливого зниження ставок на прокачування газу по українській ГТС, вдається до гучних політичних заяв, а вище керівництво країни використовує суто військову риторику, кажучи про перспективи вирішення конфлікту на Сході України. У сукупності це створює непереборні перешкоди і ризики для потенційних європейських партнерів, які могли б підтримати Україну в переговорах щодо збереження обсягів транзиту по її території.

Валентин Землянський

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Загрузка...
Завантаження...
Завантаження...
Загрузка...

Останні Політична правда

Scroll Up

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: