Сила в правді

Навігація

Сумнівна репутація “Укрзалізниці”: хто представляє товариство за кордоном

поїзд
в Правда про чиновників/Публікації

Державне публічне акціонерне товариство «Укрзалізниця», яке є монополістом на ринку послуг залізничних перевезень, неодноразово потрапляло в гучні корупційні скандали, в першу чергу, пов’язані із державними закупівлями.

І справді, там, де крутяться великі гроші, завжди знайдуться ті, хто захоче прибрати їх до рук. А в ПАТ «Укрзалізниця», яке займає четверте місце за обсягами вантажних перевезень на Євразійському континенті, поступаючись лише Китаю, РФ і Індії, за даними відкритих джерел, залучені чималі кошти.

Наразі ПАТ перебуває у стані реформування. Велика компанія задекларувала ряд напрямків розвитку. Але реформи відбуваються там, де, в тому числі змінюються кадри і структура. В той же час в «Укрзалізниці» досі немало сумнівних представників з сумнівними обов’язками. Подробиці з’ясовувала «НАРОДНА ПРАВДА».

Закордонні представники

Як виявилось, український монополіст має чимало закордонних представників.

Так, відправивши запит до відомства, дізнаємось: з грудня 2014 року в Державній адміністрації залізничного транспорту України затверджено п’ять закордонних представників ПАТ «Укрзалізниця», які охоплюють Польщу, Словаччину, Молдову, Угорщину та Австрію.

При цьому у структурі введено дві штатні одиниці представників ПАТ за кордоном. Ці посади, згідно з офіційною відповіддю «Укрзалізниці», зараз вакантні.

У той же час у відкритих джерелах можна знайти інформацію, що в «Укрзалізниці» є ще одне представництво за кордоном – в Російській Федерації та Республіці Біларусь з офісом у Москві. Чи розформовано це представництво, наразі невідомо. Принаймні в офіційній відповіді ПАТ «Укрзалізниця» про нього не згадало.

Буквально через декілька днів після першої відповіді відомство надіслало ще одного листа на запит, у якому вже повідомило, що Департамент міжнародного співробітництва ПАТ «Укрзалізниця» затвердив дві посади представників за кордоном – у Молдові та Румунії, а також в Угорщині, Австрії та країнах Балтії. Ці вакансії зараз наче вільні.

Одночасно в «Укрзалізниці» зазначають, що представником відомства в Польщі є Олег Новак.

Таким чином, з відповідей ПАТ так і незрозуміло, яка точна кількість представників «Укрзалізниці» за кордоном затверджена і в яких саме країнах вони базуються. Чому відомство навмисно приховує цю інформацію, надсилаючи різні відповіді на запит, неясно.

Але деякі деталі все ж таки вдалось дізнатись.

Сотні тисяч без конкретики

Окреме питання – які функціональні обов’язки закордонних представників ПАТ «Укрзалізниця» і скільки грошей держава на них витрачає.

Як з’ясувалось, фактично за кордоном представники монополіста мають проводити аналітичну роботу по вивченню ринку та формувати вантажну базу та кон’юнктуру. Крім того, представники проводять заходи рекламування «Укрзалізниці», виставки, семінари й конференції. Також у функціональних обов’язках закордонних представників розробка пропозицій щодо збільшення обсягів міжнародних перевезень пасажирів і вантажів, підвищення ефективності цих перевезень, рівня послуг, що надаються.

Закордонні представники мають контролювати в межах повноважень дотримання вимог міжнародних договорів, конвенцій і угод у своїй галузі, врегульовувати претензійні справи, брати участь у міжнародних нарадах, переговорах і виставках тощо. І все в такому дусі.

При цьому витрати на утримання закордонних представників чималі: так, у 2015 році було витрачено майже 680 тисяч гривень, у 2016-му – приблизно 1,1 мільйон гривень, у 2017 році – більше 810 тисяч гривень. І це враховуючи, що вакансії представників «Укрзалізниці» в інших країнах наразі вільні.

Більш того, очевидно, що всі перераховані функції можливо виконувати в Україні, але чомусь «Укрзалізниця» вирішила витрачати сотні тисяч гривень фактично на піар, який при цьому ніхто не бачить. Дуже схоже, що насправді представники відомства займаються досить неконкретними обов’язками, але платить за це державне підприємство.

Хто ж вони ці закордонні представники?

Слизька доріжка

Інформацію щодо Олега Новака, який, за даними ПАТ «Укрзалізниця» є представником у Польщі, хоча така вакансія наче відомством і не затверджена, знайти не вдалось. Не дивлячись на те, що терміни для подання електронних декларацій уже спливли, в реєстрі документ по Новаку відсутній. Скоріш за все він е-декларацію не подав, хоча, згідно з законом, має декларувати свої доходи.

У той же час удалось знайти іншого закордонного представника від українського залізничного монополіста, колишнього скандального керівника одеської залізної дороги Іллю Левицького, хоча про нього в офіційній відповіді від ПАТ не йшлось.

Так, ще у 2016 році колишній соратник Володимира Литвина (у 2010 році обирався до одеської обласної ради від фракції «Народна партія України») Левицький зазначив у своїй е-декларації, що обіймає посаду постійного представника «Укрзалізниці» в Австрії.

За минулий рік Ілля Левицький наче змінив свою посаду – зараз він головний фахівець відділу координації роботи представників ПАТ «Укрзалізниця» за кордоном. У той же час знайти декларацію перед зміною посади, яку, за законом, мав подати Левицький, на сайті НАЗК не вдалось. Можливо, він і не змінював насправді свою посаду, й досі є представником ПАТ у Австрії?

Справа в тому, що в минулому 2017 році прізвище Левицького прозвучало на всю Україну. Більше року тому народний депутат України Віталій Купрій звернувся до Національного антикорупційного бюро щодо можливої оборудки колишнього начальника одеської залізної дороги і приватного бізнесу, яка, за оцінкою нардепа, коштувала державі 348 мільйонів доларів США.

Мова йде про угоди між керівництвом «Одеської залізниці» і ТОВ «Трансінвестсервіс» ще 2007 року, коли фактично держпідприємство відмовилось отримувати 2,5 долари за тонну за послуги подачі та прибирання вагонів. Таким чином, за версією Купрія, щорічно «Укрзалізниця» не отримує близько 60 тисяч доларів США. Пізніше бізнес наче отримав від державного підприємства ще преференції.

До схеми, вважає народний обранець, причетні тодішній заступник директора «Укрзалізниці» Віктор Чорний, екс-начальник одеської залізниці Ілля Левицький і керівник «Трансінвестсервіс» Андрій Ставніцер, який є, до речі, почесним консулом Австрії в Одесі.

Що наразі із цією справою, невідомо. Зараз НАБУ розслідує інше провадження, яке пов’язано із оборудкою власника, який, до речі, є бізнесменом з РФ, ТОВ «Трансінвестсервіс» і посадовцями «Державної продовольчо-зернової корпорації України», що, за версією слідства, провернули схему купівлі-продажу зернових на економічно невигідних для країни умовах. Історія з Левицьким поки, вочевидь, була зам’ята.

У той же час примітною є декларація посадовця, який, згідно з даними офіційної біографії, все життя пропрацював на держпідприємство. Так, у 2016 році він вказав, що в банку в нього розміщено більше 300 тисяч євро. При цьому зарплатня представника «Укрзалізниці» в Австрії складала всього 171 тисячу гривень, тобто менше 15 тисяч гривень на місяць. Пенсія – 82 тисячі гривень за рік. Доходи дружини теж невеликі – 24 тисячі гривень пенсії за весь рік.

У минулому році Левицький задекларував незначне збільшення зарплати й пенсії. Також родина представника «Укрзалізниці» за кордоном продала свій дачний будинок на 103 квадрати й земельну ділянку в курортному містечку Кароліно-Бугаз за 280 тисяч гривень. У них лишилася квартира в Одесі площею 100 квадратних метрів. У той же час офіційні заощадження Левицького зменшились майже вдвічі і склали всього 184 тисячі євро.

Але все одно незрозуміло, як такі великі статки набув скандальний представник ПАТ «Укрзалізниця».

Державні підприємства нерідко «грішать» різноманітними корупційними схемами, які працюють на користь можновладців. Цю проблему неодноразово озвучували як політики, так і представники МВФ – головного кредитора України. Змінити ситуацію може повна відкритість і прозорість роботи держпідприємств. Але історія із представництвами державного підприємства за кордоном лише доводить: «Укрзалізниця» змінюватись не готова, держпідприємство досі фінансує фактично «порожні» вакансії, які обіймають неоднозначні люди із скандальною репутацією.

Олена Зігульська

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Загрузка...
Завантаження...
Завантаження...
Загрузка...
Загрузка...

Останні Правда про чиновників

Scroll Up

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: