У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому

У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому
Автор Желізняк Олександр в Новини/Соціальна правда

У той час, поки Кличко витрачається на реконструкцію парків, у киян під ногами провалюється земля.

Ігнорування норм і стандартів при укладанні доріг плюс транспортне навантаження – дають незмінно небезпечний результат. Випадки провалу машин з людьми та технічного транспорту на проїжджій частині, в періоди злив, фіксуються в різних містах світу.

Але ось безпосередньо провали на тротуарах і біля стін будинків в теплу і суху пору року – є небезпечним симптомом чогось більш глобального, ніж просто «крадіжка на асфальті».

Вибоїна по середині дороги блокує рух цілого міста, тому цей дефект залатають відразу, а провалля на тротуарі можна обійти і тому його ігнорують досить довго.

Ми дізналися, що є причиною розростання провалів в житловому секторі великих мегаполісів і зокрема, в Києві.

Перше. Це невиконання повного циклу укладання асфальту саме на тротуарах. Дуже часто після того, як зійде сніг, можна відразу побачити під асфальтом шар піску. І ніякого гравію… В той час, як пісок повинен йти тільки одним з нижніх шарів. Правильно прокласти 4 основи різних складових, перш ніж завершити всі асфальтовим покриттям.


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому

Друга. Зношеність підземних комунікацій. В результаті механічного пошкодження слабкі стінки труб дають текти, і відбувається підмивання ґрунту. Не завжди можна відразу визначити конкретне протікання, якщо це невелика дутлина. В цьому випадку вода продовжує надходити по комунікації, але підмивання ґрунту відбувається поступово. Це може відбуватися нескінченно довго, поки провал не набуває значної форми. Якщо дутлину вдається знайти – то її теж зазвичай механічно стягують, не займаючись заміною всієї небезпечної ділянки комунікації.


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому


Комунальники часто звинувачують у всьому дощі та зливи, які нібито створюють, навантаження на підземні труби – вони не витримують і прориваються. Це не правда. Хоча, звичайно, рветься там, де тонко.

Третє. Стан колекторів особливо в тих містах, де є підземні річки. Київ є критичним містом в цьому відношенні. Мова не тільки про колектори для відведення стічних вод, але і про ті колектори, в які ще в позаминулому столітті військовий інженер Аманд Струве «зашив» київські річки. Дигери (дослідники підземних сховищ) протягом десятиліть попереджають різні київські влади про зношеність склепіння тунелів підземних річок.

Багато вулиць Києва названі на честь цих древніх річок і струмків, що стікають з київських схилів до Подолу. Якщо це вулиці – то вонизнаходяться у віданні «Київатодору».


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому


Але колектори проходять не тільки і не стільки під дорогами Києва, а по заплавах річок – тобто під тротуарами і житловими дворами. І ями в асфальті – теж можуть утворюватися у дворі і на тротуарі над слабким склепінням зношеного колектора, максимально близько до поверхні. З-за цих слабких склепінь можуть вистрілювати люки, коли вода перевищує запланований рівень у вузькому колекторі. Тоді ми спостерігаємо, як підземні річки вириваються назовні…

Четверте. Порушення правил виробництва земляних робіт, таке як горизонтальне буріння під час прокладання комунікацій під новобудови, вже досить щільно забудованих районах. Будувати в центрі міст – це не просто спотворювати історичний рельєф, а й знищувати підземні основи будівель. Звичайно, можна зводити новобудови, стилізовані під епоху. Однак посічена безмірними комунікаціями підземна плита перетворюється в сітку, нездатну витримати сезонні розмиви і тиск будівель на один квадратний метр. І палі тут не врятують, хоча і вони впливають на провали.


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому

П’яте. Одна з найактуальніших сьогодні причин утворюються провалів – це підземні паркінги в новобудовах. І знову ж таки, в центрі міста. Під ці паркінги виривають котловани і зміцнюють по периметру палями. Котлован може бути до 20 метрів в глибину, а палі забивають і на 30 метрів.

У Києві горизонт не рівний і грунти м’які, вони переміщуються. А разом з ними і палі, які за природним законам фізики хиляться в центр котловану (наприклад – паркінгу).

Із стінами нового будинку і сусідніх будівель відбуваються відповідна деформація. Через зсув ґрунту на Червонозоряному у 2015 році обвалилася стіна житлового будинку.

Сам верхній шар навколо будівель утягивается, хилиться всередину, утворюючи розриви в асфальті навколо будинків, тобто на тротуарах.

Але міські ґрунти не просто так можуть бути зсувними за своєю споконвічною природі. Вони стають такими саме через прокладки підземних комунікацій, водоканалів і теплотрас, які прориваються від старості і разом з дощами розріджують грунти.

Дощі заливали Київ і до створення колекторів в 19 столітті, але воду возили на великі відстані в бочках по поверхні землі. Підземних комунікацій не було. Але якщо вони вже є зараз, то краще їх не множити хоча б в історичній та центральній частини міст.

До того ж, розриваючи котловани для підземних паркінгів, забудовники проривають і колекторні стіни. Потім вони їх зашивають «як було», але без лагодження.

Майже такі ж деформації колекторів виходять і при прокладанні ліній метрополітену. Це можна побачити як раз по лініях метро хоча б між двома станціями. Наприклад, просідає асфальт на тротуарах і видно провали через весь шматок Бабиного Яру, який з’єднує станції метро Лук’янівська і Дорогожичі. Там частково протікає в колекторі старовинна річка Скоморох, що стікає до Виноградаря (Солдатської Слобідки).


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому

У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому


Як раз на Виноградарі в 2014 році прогнив старовинний колектор всього 2 метрів в діаметрі. Дигери кажуть, що він тримається тільки на догниваючій арматурі.

Не всі підземні річки Києва (13 річок та близько 60 водойм) мають назви, щоб обчислити іх за назвами вулиць. Раніше вони рясно стікали по київських спусках, а сьогодні на цих спусках рясно йдуть будівництва з модними підземними паркінгами. Взяти хоча б новобудови на Глибочицькій.

ЖК «Львівський квартал», «Покровський посад», найвищий київський хмарочос РК «Mirax Plaza», і біля самого Подолу – РК «Podil Plaza & Residence».


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому

Кожен з цих новобудов у своїх характеристиках мають багаторівневі паркінги, а «Покровський посад» забезпечений спуском в паркінг прямо в ліфті, крізь фундамент.

Перераховані фактори впливають на підвищення рівня ґрунтових вод в місцях будівництв. А вода, в свою чергу, руйнує старі комунікації, зволожує грунти, збільшує їх плинність. І це рано чи пізно позначається на просіла тротуарів і не тільки.


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому
просадка між паркінгами новобудов «До 52» та «Срібна вежа» на Білоруській.

У грудні 2017 року під трамвайною колією на перехресті вулиць Тростянецької та Горлівської стався обвал. Причина – в пошкодженому Новодарницькій колекторі, який зашита річка Дарниця. Ремонт обійшовся в 20 млн. грн. Цей же Новодарницкий колектор вже пережив аварію в 1979 році.


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому
Новодарницкий колектор

У “Київавтодорі” підрахували, що на ремонт проблемних колекторів в Києві потрібно понад 2 млрд. гривень. І навіть створили програму з перекладки труб, яку хочуть включити в Генплан розвитку міста до 2025 року.

Всього в бюджет Києва на 2018 рік закладено 49,1 млрд грн. Загальний обсяг бюджетних асигнувань на фінансування будівельних робіт і капітального ремонту становить понад 10 млрд. гривень.

На сьогодні середня ціна питання ремонту колекторів становить 100 млн. гривень. Але якщо враховувати, що всього в місті більше 150 небезпечних об’єктів, то 100 млн. явно не вистачить.

Бюджет прийнятий в грудні 2017 року. Але зараз вже друга половина літа 2018-го, а Київ продовжує провалюватися. Старанність по ремонту колекторів не спостерігається.

Тому що коли ремонтують колектор – це помітно всім, особливо автомобілістам. Зараз будуть ремонтувати Борщагівський колектор, обіцяють закінчити в серпні. Це єдина новина про колектори в роботі на період до 2018 року.


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому
Борщагівський колектор

Це говорить про те, що гроші можуть бути виділені на ремонт конкретно колекторів, але оприбутковані якось по іншому.

Наприклад, у 2017 році була критична ситуація з аварійним колектором на Подолі. Однак, незважаючи на багаторазові звернення мешканців, грошей на запуск нової лінії паралельного колектора весь час не було. Він ремонтувався більше 10 років.

Хотілося б знати – аварійні колектори будуть лагодити теж по одному в рік або ще рідше?

У той же час, мер анонсував капітальний ремонт в 10 парках Києва на суму 370 млн. грн. І парки, як раз, ремонтуються досить швидкими темпами.

Але якщо влада Києва розраховує, що парки всім видно, а діряві колектори – ні – то це ж не на довго.


У киян під ногами провалюється земля: стало відомо чому


 

Джерело: Народна Правда