РПЦ скоїла дурницю, в Україні починається нова епоха – відомий вчений про томос

Відомий релігієзнавець про томос і митрополита Української церкви

РПЦ скоїла дурницю, в Україні починається нова епоха – відомий вчений про томос
Автор Желізняк Олександр в Новини/Соціальна правда

Відомий вчений-релігієзнавець Ігор Козловський в інтерв’ю НАРОДНІЙ ПРАВДІ пояснив історичне значення українського томосу про автокефалію для всього світового православ’я, розповів про нового митрополита Київського Епіфанія і те, чого чекає від нової церкви український народ.

– Ігоре Анатолійовичу, два місяці тому ви дали нам інтерв’ю – за підсумками перших позитивних новин про томос. Ви розповідали про те, що ідеї автокефалії вже сотні років, казали: «З моменту здобуття Україною незалежності ми не забували про це питання ні на день!»

Loading...

Думаю, у вас в суботу (в день собору, в результаті якого в Україні була створена помісна православна церква, – НП) весь день формувалися в голові ідеї, думки, які підбивають певний підсумок. Просто висловіть емоцію!

– (Радісно сміється) Отримання томосу Україною – це новина глобального масштабу. Це ломка парадигм православ’я – і не тільки в Україні, ця подія зачіпає весь православний світ від Москви та Белграда до Єрусалима та Антіохії. На наших очах відбувається зміна історичних епох, на наших очах відбувається те, що, за великим рахунком, докорінно змінює світ.

Новий митрополит Київський Епіфаній. Що можете про нього сказати? Чи знайомі з ним особисто?

– Я зустрічався з отцем Епіфанієм у Європарламенті, куди він приїжджав у складі делегації Київського патріархату. Він був досить скромним, непублічним. Він дуже освічений, знає мови, зокрема – грецьку, яку вивчив в Афінах.

– І новий митрополит досить молодий.

– Тридцять дев’ять років – це унікальний випадок у православному світі. До цього ми мали блаженнішого Святослава Шевчука, який очолив Українську греко-католицьку церкву в сорок років.

На відміну від багатьох православних ієрархів України, новий митрополит не був ніколи в обоймі Московського патріархату, не закінчував духовних закладів у Росії, навчався в Україні та Греції. Думаю, ця людина – на своєму місці.

– Глава УПЦ (МП) Онуфрій втратив титул митрополита Київського. Які логічні кроки далі зробить Константинополь?

– Це логічний крок, Онуфрія про нього попередили, він розумів, що після того, як Україна повернеться в канонічне поле Константинополя, всі українські священнослужителі стануть частиною кліру Вселенського патріархату. Природно, в Україні не може бути двох предстоятелів з однаковим титулуванням, тобто двох митрополитів Київських.

Онуфрій був попереджений, але він відповів демаршем – відіслав запрошення на Собор назад у Константинополь, чим посилив розділення.

– Як бути з назвою Української православної церкви (МП)? Його замінять на “Російська православна церква в Україні”?

– Назва – це питання юридичне. Можливо, це буде екзархат в Україні (в сучасному православ’ї екзархат — особлива адміністративно-територіальна одиниця, закордонна по відношенню до основної церкви, – НП). Можливо, збережуть колишню назву – Українська православна церква, але так чи інакше вони вже програли своє домінуюче становище в українському православ’ї.

– Чи є священики Російської православної церкви, які незадоволені загостренням відносин з Константинополем?

– Більшість з них, як вони кажуть, «відчувають скорботу», спостерігаючи за українськими подіями. Але раз всі російські ієрархи підтримали розрив відносин зі Вселенським патріархатом, перервали євхаристійне спілкування (а це один з найбільш істотних і центральних елементів церковного життя), то вони пішли у напіврозкол.

– Чому в напів-?

– Тому що: а) не було анафем; б) у цю гру не включився Вселенський патріарх. Відповів би Варфоломій на їх дії – був би остаточний розкол. А так храми відкриті для всіх православних, всі бажаючі можуть причащатися. І РПЦ, якщо захоче спілкуватися – Вселенський патріарх відкритий для обіймів. Я думаю, що цей демарш – дуже дурний.

– З наданням томосу як зміниться якість відносин між церквою і громадою? Якою ви бачите майбутню єдину церкву?

– Я – релігієзнавець, а віруючі повинні представити самі своє бачення, адже це їхня церква.

Але в цілому в українського громадянського суспільства є бажання побудувати народну соборну церкву. Відкинути московський ієрархічний зразок – з жорсткою вертикаллю, де домінує єпископат.

І відтворити нову церкву за прикладами українського середньовіччя й епохи Просвітництва, як це було в часи Великого князівства Литовського, Речі Посполитої. Тоді церква не була державною, але була народною – у церковних справах мали широке представництво миряни і прості священики. Таким чином створювалися братства, які займалися просвітницькою роботою та активно впливали на життя українського суспільства, в тому числі – на життя церкви. А потім з’явилися академії Петра Могили та інші. І у всьому цьому – заслуга народної церкви.

Також потрібно зробити, щоб людині в церкві було комфортно. Щоб не бігали за нею з вимогою «надягнути хустку», в той час як у храмі навіть ніде присісти.

І третій компонент – це має бути сучасна церква. Для цього в нас є приклад наших греко-католиків, де покращують саму структуру церкви, спрощують взаємовідносини кліру з мирянами, де є такі серйозні освітні заклади, як Український католицький університет, де крім теології можна отримати професію юриста, журналіста, психолога.

– Останнім часом можна все частіше почути, що в УПЦ з’явилися священики, яким неприємно, що їх зараховують до Московського патріархату, які відкрито виступають проти одіозних священиків, які живуть у розкоші…

– Так, є достатньо патріотичних священиків, які перебувають до цього часу в Московському патріархаті. Одні просто виросли в цій церкві та хотіли б її зміни, але не бачать поки свого місця в новому житті. В інших існують труднощі з власним приходом, вони розуміють потребу людей в автокефальній церкві – і тут є можливість не поодинці переходити, а зі своїм приходом. А треті приєдналися до руху «Відкрите Православ’я» Георгія Коваленка – це мудрий, добрий, у повному сенсі відкритий рух, вони ведуть відкриту дискусію, пишуть відгуки і, я думаю, знайдуть своє місце у новій церкві.

Розмовляв Ярослав Гребенюк

Джерело: Народна Правда
загрузка...