Придбання нерухомості – складна і клопітка справа, до того ж затратна. Перед купівлею житла, необхідно прорахувати всі витрати, оскільки крім основного платежу, необхідно буде заплатити податки. При цьому витрати несуть як покупець, так і продавець. “Народна правда” розбиралася в тому, які фінансові зобов’язання необхідно виконати обом сторонам при проведенні операції з купівлі-продажу нерухомості.
Як відбувається купівля-продаж нерухомості
Коли сторони домовилися про ціну житла і готові оформлювати угоду юридично, вони звертаються за послугою до нотаріуса. Про те, як оплачувати послуги нотаріуса, сторони домовляються заздалегідь. Вони можуть розділити витрати навпіл або їх оплачує лише одна сторона.
Угоди купівлі-продажу нерухомості проводять як державні нотаріуси, так і приватні. Державні нотаріуси працюють за місцем прописки однієї із сторін, або за місцем знаходження майна. Вартість нотаріальних послуг державного представника в кілька разів дешевше, ніж приватного. Але, слід пам’ятати, що державні нотаріуси ніколи не сидять без роботи і, щоб потрапити на прийом, треба відстояти чималу чергу. Якщо учасники угоди не володіють часом, вигідніше звернутися до приватного представника.

Нотаріус складає письмовий договір і заносить інформацію про угоду до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. З цього моменту покупець стає законним власником житла.
Податки при купівлі нерухомості
Щойно інформація про власність потрапила до Держреєстру, покупець зобов’язаний сплатити податок. Розмір податку з продажу житла та інші платежі не залежать від того, у якого нотаріуса було проведено операцію, вони будуть однаковими. Покупцем оплачується:
- збір до Пенсійного фонду – 1% від вартості квартири;
- мито в розмірі 1% за нотаріальне посвідчення угод із нерухомістю;
- нотаріальні послуги – за прейскурантом конкретного нотаріуса (від 1 тис. грн.).
Слід зазначити, що офіційну оцінку вартості нерухомості замовляють у спеціальних організаціях, які займаються оцінкою майна. Вартість послуг близько 500 грн. Цей висновок разом із іншими документами подається нотаріусу продавцем до реєстрації у Держреєстрі.

Що потрібно заплатити при продажі нерухомості
Основні податки сплачує продавець. Це:
- державне мито – 1% від вартості об’єкта продажу, зазначеної в договорі купівлі-продажу;
- військовий збір – 1,5% від вартості об’єкта продажу, зазначеної в договорі купівлі-продажу;
- податок на доходи фізичних осіб – 5%.
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) сплачується у тому випадку, якщо продавець у календарному році вже проводив хоча б одну операцію з продажу нерухомості. Якщо угода перша, жодних виплат не проводиться. Від сплати ПДФО також звільняються продавці, які володіють даною нерухомістю понад три роки. Податок на доходи фізичних осіб не сплачується також у разі продажу майна, одержаного у спадщину.
Поняття “рік” в угодах із нерухомістю – це період з 01 січня до 31 грудня, а не 365 днів. Відповідно, якщо продаж був у грудні, то угода в січні другою вважатися не буде.
У разі продажу нерухомості приватним підприємцем або підприємством, прибутковий податок оплачує юридична особа. Оплату податку з продажу нерухомості фіксують у декларації про доходи, яка подається в фіскальні органи щорічно до 5 травня.
Нерезиденти повинні заплатити ПДФО у розмірі 18%, при цьому правила при продажу нерухомості не відрізняються від норм, встановлених для громадян України.

Пільги при оподаткуванні операцій із нерухомістю
Законодавством передбачені випадки, коли від сплати державного мита звільняються деякі категорії населення. Це:
- інваліди ВВВ і сім’ї військовослужбовців, які пропали безвісти;
- інваліди I та II груп;
- “чорнобильці”.
А ось військовий збір оплачується в будь-якому випадку.
Як зареєструвати придбану нерухомість: витрати
Необхідно сплатити внесення права власності в Держреєстр, при цьому сума буде залежати від терміновості. Стандартне проходження процесу реєстрації триває 5 днів. Власник оплачує 0,1 прожиткового мінімуму. Оформити операцію можна за 2 робочих дні або один. Сума буде дорівнювати одній мінімальній зарплаті або двом, відповідно – 4173 грн. або 8346 грн. Можна також отримати документи протягом двох годин, але тоді необхідно буде заплатити 5 мінімальних заробітних плат (20865 грн.).