Війна за розмитнення “євроблях” та експансія електроавтомобілів в Україні: що буде далі

Війна за розмитнення “євроблях” та експансія електроавтомобілів в Україні: що буде далі
Автор Марія Петренко в Економічна правда/Публікації
Хочете читати новини в іншому форматі?
Підписуйтесь на телеграм-канал НАРОДНА ПРАВДА
Підписатись можна ТУТ

Про те, хто з “євробляхерів” продовжує протистояння з урядом, як відбувається штрафування нерозмитнених автомобілів, коли електромобілі почнуть активно витісняти бензинові авто, в інтерв’ю “НАРОДНІЙ ПРАВДІ” розповів автоексперт Володимир Мукан.     

Нещодавно представники  “євробляхерів” зустрічались з владою. Яка там зараз ситуація, які нові правила розмитнення?  

Loading...

 - Зараз багато шуму, але суть не змінюється. Якщо не помиляюсь, вже було три відтермінування. Осінню, після перемоги Зеленського і “Слуг народу” на виборах, зробили останнє відтермінування. Політсила президента обіцяла повернутись до вирішення цього питання, але нічого не зробили, нового законопроєкту не написали. На початку січня була зустріч Авакова, Гончарука та керівника «АвтоЄвроСили» Ярошевича в уряді. Про що вони там домовились – невідомо.   

Ярошевич має інтерес – зменшення вартості розмитнення євроблях. Натомість законопроєкту ніякого не внесли. Чи піде влада на нові поступки? Не знаю, нещодавно голова Верховної Ради говорив,  що до питання розмитнення “євроблях” парламент найближчим часом приступати не буде, бо в пріоритеті земельне питання. Поки всі ці процеси йдуть, власникам “євроблях” почали надходити повідомлення про штрафи розміром 170 тис грн. Саме на таку суму штрафують тих, хто вчасно не розмитнив “євробляхи”.  

 А це скільки водіїв, точніше – автомобілів?   

– Якщо говорили загалом,  основна частина власників розмитнили авто минулого року десь до травня, тоді діяли знижка на розмитнення в розмірі 50%. Більшість  пішли на цей компроміс – розмитнили свої автомобілі. Є ті, хто не розмитнював. Часто це власники дуже старих машин і власники автомобілів з дуже великим об’ємом двигуна – 5 чи 6 літрів. І теж старі. Старі і потужні автомобілі дорого розмитнювати. Та все ж основна кількість машин була розмитнена. Навіть на дорогах зараз відчувається, що їх стало менше. 

 А як формується  ціна на розмитнення автомобіля?  

Зараз базовий акциз для старих автомобілів такий: множать базову ставку мита на коефіцієнт, який залежить від року випуску автомобіля, а також на об’єм двигуна машин. Якщо беремо п’ятирічний “Фольксваген Гольф”, вийде десь 3600 євро мита. Теперішню формулу впровадили торік після того, як почали протестувати “євробляхери”. 

Зараз це працює так: під час розмитнення сплачують ввізне мито, акциз, податок на додану вартість і митні платежі. Найдорожче обходиться ПДВ — 20% від ціни автомобіля. Базова ставка акцизу на бензинові машини — 50 євро, на дизельні — 75 євро. Суму розмитнення вираховують таким чином — базову ставку мита множать на коефіцієнт залежно від року випуску та об’єму двигуна транспортного засобу. 

Якщо беремо п’ятирічний “Фольксваген Гольф” із бензиновим двигуном 1,6 літри за 10 тисяч євро, який куплений в Німеччині чи Польщі, то за розмитнення прийдеться заплатити 3140 євро. А саме 550 – євро ввізного мита, 400 – євро акцизного збору, 2190 – податку на додану вартість. 

 Які аргументи  зараз висувають “євробляхери”?   

– Вони хочуть ще більше знизити цей акциз. Вважають  таку схему дорогою. Також вони хочуть відмінити коефіцієнт віку у формулі розрахунку розмитнення. 

   А це дорога, на ваш погляд, схема?   

– Вона дійсно може бути дорогою для машин, котрі мають 25 років і дуже потужний двигун. Ці машини майже нічого не коштують в Європі, але їх розмитнення дороге. З іншого боку, це автомобілі високого класу. Це не машини для повсякденного пересування чи комерції. Гадаю,  ввезення таких нерозмитнених автомобілів в Україну – це бізнес. Тепер цьому бізнесу урізають об’єми і прибутки. А влада робить відтермінування і проводить зустрічі, бо їм треба показати рух “назустріч людям”, бо це ж теж виборці. Як на мене, влада продовжує традицію “дурної політики”.  

 Чому?   

– Тому що вони самі спонукають українців не дотримуватись законів. Чому продовжуються традиції? З 2011 по 2013 рік в Україні говорили, що права “книжечкою” виходять з обігу, відтак їх потрібно терміново міняти на пластикові. Свідомі люди пішли міняти права. Витратили на це по 5-7 годин, а люди, які їхали із сіл в обласні і районні центри – ще більше. Заплатили ще й 500 грн за перевипуск посвідчення. Потім влада продовжила и ще на півроку заміну. Потім вже сказали, що цих права “книжечок” не так й багато лишилось, тож нехай вони діють довічно. По “євробляхах” дещо схожа ситуація. Уже й пішли на компроміс, зменшили на 50% всі платежі, потім продовжили, потім знову.  

 Штрафи вже почали надсилати. До речі, в якому правовому статусі людина, якій прийшов штраф на 170 тис гривень?  Що далі?  

– Штраф потрібно сплатити. Якщо штраф не сплачений, то він подається до виконавчої служби. Виконавча служба передає лист до МВС. Там машину оголошують в розшук. Це не означає, що автомобіль шукатимуть. Просто колись водій перевищить швидкість чи скоїть найдрібніше правопорушення, поліцейський одразу виявить його в розшуку, а потім авто заберуть на штрафмайданчик. Далі поліція складає протокол. Протокол передають в суд, який за 2 місяці приймає рішення, що гроші треба сплатити. Потім, мабуть, власник автомобіля приноситиме довідки по безробіттю. Це все може затягнутись на роки. Так це працює в реальності.  

 Як пільгове розмитнення торік вплинуло на ринок?  

– Суттєво. В Україну торік, за рахунок “євробляхерів”, зареєстрували вживаних автомобілів вчетверо більше, ніж нових. Це вплинуло на ринок – подешевшали навіть нові машини, які не були вживаними. В 2019 році зареєстрували 88 тис нових авто і 408 тис вживаних. Відповідно, ринок наситився вживаними автомобілями і автомобілі опустились в ціні, як вживані, так і нові.  

 2019 рік був період, коли треба було купувати авто?  

Так. Ціни на вживані автомобілі низькі й зараз. Бо просів і ринок нових, в автосалонах впав попит, вони почали знижувати ціни. Цікаво, що Україна вже не перший рік входить в 10-ку лідерів по поширенню електромобілів, у нас це відбувається за рахунок вживаних електромобілів з Північної Америки.  Ми були минулий та позаминулий роки на 9 і 10 місцях. Цього року ми з цього рейтингу, напевно, випадемо, бо в США рахують відсоток електричних машин у порівнянні з усім ринком. Оскільки український ринок минулого року збільшився бензиновими і дизельними авто, відсоток електричних автоматично знизиться у всій сукупності.  

 Яке майбутнє електромобілів в Україні?  

 У нас, в принципі, в цьому напрямку справи йдуть непогано. Вже є більше 2 7193 тис зарядних станцій по всій Україні. Більше 200 швидкісних станцій, переважно в містах- мільйонниках. Електромобіль можна заряджати трьома способами. Перший:  вдома від розетки, так “Теслу” можна заряджати годин 17, “Нісан Ліф” – 8 годин. Другий спосіб: зарядні станції, які є на заправках чи в супермаркетах. Час зарядки там вдвічі швидший за домашній. Третій: супершвидкісні зарядки. Вони “Нісан Ліф” заряджають повністю за 35 хвилин, а “Теслу” –   2 години. Чистих електромобілів у нас вже понад 1411 тисяч. Тільки торік завезли 7,5 тисяч. У нас ситуація з цим набагато краща, ніж в РФ, Польщі, Білорусі та Румунії. 

Чому?  

 – Я б наголосив на трьох основних факторах. Перший: наш ринок насичується не новими автомобілями, а вживаними. 92% машин, які привезли в Україну за 2019 рік, є вживані електромобілі. Зазвичай їх купують розбитими у США. Якщо взяти найпопулярніший японський автомобіль “Нісан Ліфт”, то битим зі США його можна привести за $10-12 тис. Ремонт в Україні дешевший, ніж в ЄС чи США. Друга причина: наша електроенергія є однією з найдешевших в Європі. Відтак в Україні вигідніше експлуатувати електромобілі, ніж в Німеччині, Бельгії чи Польщі. Третє: у нас бізнес електромобілів побудований на плечах дрібних підприємців. Якщо в сусідніх країнах ЄС вибудовують великі мережі з продажу, то у нас це бізнес “партизанів”, москітна структура. Тому він дуже гнучкий, там велика конкуренція, невелика націнка, а результат вигідний для покупців та продавців.   

 Коли електромобілі стануть більш масовими в Україні?  

– Це залежить від розвитку технологій, передусім акумуляторів. Зараз найпопулярніший японський “Нісан Ліфв” проїжджає приблизно 140-160 км на одному заряді батареї. Вживаний Французький Еелектромобіль “Рено” приблизно стільки ж, хоч вони декларують до 200 км,  італійський “Фіат” – так само. “Тесла” у дорогій комплектації проїжджає 500 км. , а Але це преміальний електромобіль, який для нашого ринку недоступний у масовому форматі. Всі очікують появи доступного електромобіля з великим запасом ходу. Вже є американський “Шевроле Болт”, який проїжджає 400 км, але ціна цієї 3-річної виваної машини у приблизно 600 тисяч гривень там ще не влаштовує скромного українського споживача. Думаю, остаточний перехід на електромобілі ми відчуємо, коли на нашому ринку з’являться дешеві китайські електромобілі із запасом ходу на одному заряді понад 300 кілометрів.  

 Чому китайські?  Яка має бути конкретна ціна, щоб це не було дорого для більшості наших співвітчизників?  

– У китайців весь автопром дешевий через дешевизну робочої сили. Водночас китайці швидко копіюють технології конкурентів і масштабують їх. От коли вони вдало, скажемо так, запозичать технології, тоді ринок почне швидко насичуватись електромобілями.  

Якщо говорити про ціновий поріг доступності для масового споживання на нашому ринку, то це до $1620 тис за новий електромобіль, який проходитиме на одному заряді більше 250 км. От коли такий автомобіль з’явиться, українці почнуть активніше переходити на електромобілі. Я прогнозую, що поява таких автомобілів і перехід на них в Україні відбудеться до 2035 року. Це буде поступово. Поки що електромобіль сприймають як другий автомобіль для родини чи міське авто. Повноцінною заміною електромобіль можуть сприймати тільки власники “Тесли”, але це дуже поодинокі і заможні люди, які не можуть створити масового споживання в Україні. 

 Тобто, як я зрозумів, інфраструктура у нас зараз нормальна для теперішньої кількості електромобілів?  

 – Так, інфраструктура у нас достатня. Крім того, з’явилась інформація, що “Тесла” відкриє в Україні три швидкісні зарядки, які будуть безкоштовні для авто їхніх машин, зроблених до 20186 року. Це сигнал, що наступним кроком буде своє СТО. Після цього -  постійне представництво “Тесли” в Україні. У Польщі вони вже відкрили такі швидкісні зарядні станції, а в Україні – ще ні.  

 Я знаю, що в Німеччині вони вже купили майданчики під завод. 

 – Так, вони будують завод в Німеччині. Будують завод в Китаї. Тому вони заходитимуть на ринок дуже серйозно, зокрема й в Україну. 

 Як зараз розмитнюється електромобіль?  

– У нас дуже лояльні правила розмитнення електромобілів. ПДВ платити не потрібно, ввізне мито – також. Акциз розраховують так – 1 євро за 1 кіловат батареї електромобіля. Тобто якщо купуємо електромобіль “Ніссан Ліф” із 25 кіловатною батареєю за кордоном за 10 тисяч євро, то разом із цим акцизом вартість машини становитиме 10025 євро. 

 

Джерело: Народна Правда
загрузка...
загрузка...