Вчені назвали справжню причину підняття рівня моря

Кліматична катастрофа пов'язана з діяльністю людини, а не астрономічними циклами

Вчені назвали справжню причину підняття рівня моря
Автор Желізняк Олександр в Наука/Новини

Вчені Ратгерського університету в США з’ясували, що нинішнє потепління не має аналогів, принаймні за останні 66 мільйонів років, оскільки всі інші великі кліматичні зміни відбувалися, в основному, через зміни в орбіті Землі, а не через парникові гази.   При цьому сучасне танення льодовиків, що призводить до катастрофічних затоплень, пов’язане саме з діяльністю людини, а не з астрономічними циклами.

Як передає НАРОДНА ПРАВДА, , опублікована в Science Advances.

Щоб простежити за історією рівня моря і льодовикових покривів Землі в кайнозойську еру (почалася 66 мільйонів років тому і триває досі), фахівці проаналізували хімічний склад зразків глибоководних порід осаду в Тихому океані. За змістом ізотопів кисню-18 в останках раковин форамініфер можна дізнатися температуру морської води і її насиченість киснем в минулому, а співвідношення магнію і кальцію (Mg / Ca) служить незалежним показником температури глибоководних шарів.

Вміст ізотопів кисню-18 в морській воді залежить від льодовикового покриву на континентах і рівня моря. При цьому попередні дослідження показали, що цикли Миланковича – зміни в кількості світла, що досягає поверхні Землі, через коливання в орбіті і осі планети – також впливають на рівень ізотопів в придонних відкладеннях.

Виявилося, що від 56 до 48 мільйонів років тому в історії Землі настав теплий період, який характеризується високим вмістом вуглекислого газу в атмосфері, підвищеним рівнем моря і відсутністю льодовикового покриву. Потім почалося зростання льодовиків: 34 мільйони років тому з’явилися перші льодовикові щити, 12,8 мільйона років тому льодовиковий покрив охопив Східну Антарктику, а 2,5 мільйона років тому льоди вкрили як Південний, так і Північний полюс. При цьому падіння рівня моря на 35 метрів сталося 27-20 тисяч років тому, потім почався період його підвищення зі швидкістю 40 міліметрів у рік (19-10 тисяч років тому), а до 1900 року рівень моря залишався незмінним. У XX столітті він знову почав зростати з прискоренням.

Ці коливання за винятком сучасного потепління збігаються з хронологією циклів Миланковича. Хоча вміст вуглекислого газу мав вплив на парниковий ефект, танення льоду і підвищення рівня моря, в минулому домінуючим фактором кліматичних змін були саме невеликі зміни в орбіті Землі.

Нагадаємо, експерти відзначають, що найдраматичніші зміни клімату та екосистем за останні півстоліття відбулися в Євразійській Арктиці та Сибіру. Це вже призводить до збільшення частоти екстремальних подій, які раніше не були характерні для регіонів. Вчені впевнені, якщо не виробити механізм адаптації людства до глобального потепління та виживання в нових умовах, це може призвести до соціально-економічних потрясінь, наприклад, до голоду.

Хочете читати новини в іншому форматі?