Карантин вихідного дня. Рішення Конституційного Суду про неконституційність розпорядження уряду.

Карантин вихідного дня. Рішення Конституційного Суду про неконституційність розпорядження уряду.
Автор Марія Петренко в Публікації

Чи законно введений карантин вихідного дня? Проаналізував адвокат, кандидат юридичних наук Сергій Войченко.

Варто почати з того, що з самого початку на весні 2020 року введення карантину в Україні було незаконним. Навіть починаючи з того, що він міг бути введений лише за подання головного санітарного лікаря, який відповідно до Закону України « Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» очолює Державну санітарно-епідеміологічну службу України, але вона була ліквідована за декілька років до коронавірусних подій у 2017 році Урядом Гройсмана за часів правління Порошенка, і фактично Віктора Ляшка призначили у постанові Кабінету Міністрів, використавши формулювання «до внесення змін у законодавство». Практично, Кабінет Міністрів України хотів собою підмінити законодавчий орган, але подальші дії розглядаються за принципом плодів гнилого дерева, тобто якщо перша дія була незаконна, то усі наступні дії, на підставі якої вони проводяться, теж абсолютно незаконні. Тобто всі дії Ляшка, як Головного санітарного лікаря апріорі незаконні, адже він незаконно призначений.

Loading...

Далі відбулося звернення до Конституційного Суду щодо невизнання положень постанови Кабінету Міністрів «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів» неконституційним. Так, дійсно, Конституційний Суд визнав ряд положень цієї постанови неконституційними, але закрив провадження у зв’язку з втратою чинності акту.

«Закрити конституційне провадження у справі щодо перевірки на відповідність Конституції України (конституційність) положень підпунктів 56714 пункту 3, абзацу шостого пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України „Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів“ від 20 травня 2020 року № 392, пунктів 1017 Порядку здійснення протиепідемічних заходів, пов’язаних із самоізоляцією, затвердженого цією постановою, на підставі пункту 5 статті 62 Закону України „Про Конституційний Суд України“ – втрата чинності актом (його окремими положеннями), щодо якого порушено питання відповідності Конституції України».

Головне на що звернув увагу Конституційний Суд це те, що «обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина є можливим у випадках, визначених Конституцією України. Таке обмеження може встановлюватися виключно законом – актом, ухваленим Верховною Радою України як єдиним органом законодавчої влади в Україні». Тобто свобода пересування,  право на підприємницьку діяльність, на працю, що включає можливість заробляти собі на життя, можуть обмежуватися лише законами, а не якимись постановами Кабінету Міністрів України.

Ситуація, що склалася в подальшому має розглядатися, як у юридичній площині, так і у політичній, адже це питання багатоскладове та багатовекторне. Серед проблем, які вона включає, це і розкрадання коштів коронавірусного фонду представниками влади, їх нецільове використання. Розслідування журналістів підтверджують, що 40% коштів, які були виділені з коронавірусного фонду на будівництво доріг були фактично вкрадені, так званими, «дорожніми картелями». Правда це чи ні, очевидно, мали б відповісти правоохоронні органи, але правоохоронні органи мовчать, а натомість ми продовжуємо витрачати на НАБУ, САП, ВАКС і інших правоохоронців космічні суми, та доріг чомусь так і не бачимо, і коштів теж. Забігаючи наперед, обмеження, які застосовує уряд щодо заняття підприємницькою діяльністю, на тлі підвищення тарифів на комунальні послуги, підвищення ціни на газ, на моє переконання, є абсолютно незаконним, і є таким, що обмежує гарантовані людям права, у тому числі на право займатися підприємницькою діяльністю і отримувати за свою роботу певні кошти, адже фактично це є штучними перепонами для роботи бізнесу. При цьому ні банківська система, ні податкова жодних пільг людям не надає. Чомусь у таких ситуаціях завжди програє підприємець, звичайний громадянин. Незважаючи на те, що Україна дійсно перебуває у складному економічному становищі, то такі дії уряду лише поглиблюють кризову ситуацію. Карантин вихідного дня є підтвердженням нелогічності дій, що можна порівняти з тим, що п’ять днів на тиждень ти ходиш без маски, а два дні – у масці. Хоча підприємці насправді намагалися й так дотримуватися встановлених обмежень та маскового режиму, щоб мати можливість працювати, але уряд на це не зважає.

На сьогоднішній день 45 народних депутатів звертаються до Конституційного Суду з вимогою скасувати карантин вихідного дня. Я також переконаний, що карантин вихідного дня є абсолютно незаконною дією і уже в судах є позови з цього приводу, але судова гілка влади у даному випадку в більшості випадків зайняла позицію держави. Ніхто не хоче втручатися, очікуючи, що рано чи пізно це закінчиться і не потрібно буде це розглядати. А якщо визнають незаконним або якщо закінчиться термін, то відповідно ніяких правових наслідків це рішення формально мати не буде. Тим паче пред’явити державі претензії, щоб відшкодувати кошти, буде досить складно. Це будуть довготривалі процеси, які, як правило, можуть закінчитися нічим і навіть, якщо підприємець виграє то у подальшому йому будуть розповідати, що коштів у бюджеті на виконання рішення суду немає і Казначейство цих грошей не виплатить. 

Хочете читати новини в іншому форматі?
Підписуйтесь на телеграм-канал НАРОДНА ПРАВДА
Підписатись можна ТУТ
Джерело: Народна Правда
загрузка...
загрузка...