Як пандемія COVID-19 вдарила по економіці України

Як пандемія COVID-19 вдарила по економіці України
Автор Романова Марі в Економічна правда/Новини

Економіка України серйозно постраждала через пандемію COVID-19 . Долар подорожчав на 20%, реальні зарплати зросли тільки на 5%. В цілому, економіка країни просіла. При цьому зростання цін загальмувалося майже втричі в порівнянні з 2019 роком.

Про це йдеться в матеріалі “Сегодня”.

Loading...

Макроекономіка

Статистичні дані показують падіння по всіх галузях, крім будівництва та роздрібної торгівлі. Причому як в грошовому вираженні, так і в тоннах, штуках, кубометрах і так далі.

Промисловість і агросектор
Промисловість практично зберегла свої позиції (-0,1%). Але це в грошах, а в штуках, тоннах і кубах маємо зниження у всіх галузях, крім хімічної промисловості (4,7%) і фармацевтичної сфери (3%). Найбільше впали показники в машинобудуванні (-19,5%) і вугільній галузі (-13,8%), найменше – в харчопромі (-2%). В інших галузях зниження було не більше 10%, в основному в межах 4-6%.

Аграрії в 2020 році недобрали понад 7,5 млн т врожаю, що, природно, знизило показники галузі.

Транспорт
Пасажирооборот впав більш ніж удвічі – на 53,9%. Послугами транспорту скористалися 2,57 млрд пасажирів, на 40% менше, ніж в 2019 році. За словами експертів, це легко пояснити: через карантинні обмеження як всередині України, так і за її межами, люди стали відчутно менше подорожувати. Найбільше пасажирів втратила авіація – мінус 65% за кількістю людей і залізниця – мінус 56%. Найменше втратив автотранспорт: мінус 40% пасажирів.

Знизився і вантажообіг – на 14,3% по тонно-кілометрів і на 11,2% за кількістю перевезених вантажів. Тут мінімальні втрати у залізниці – всього 2,4%, максимальні – у автотранспорту – 21,7%.

Будівництво
Галузь виявилася в плюсах на 4%, але тільки за рахунок приросту по інженерним спорудам – їх (в грошах) стало більше на 14,3% в порівнянні з 2019 роком. Як пояснив нам Олег Пендзин, спрацював так званий ефект “Великого будівництва”: будівництво нових і ремонта діючих доріг, мостів та інших інженерних споруд.

Виробничих будівель і житлових будинків збудовано на 8,8% менше, ніж в 2019 році. Нежитлових будівель – на 2,7% менше, житлових – на 18,5%.

Експорт-імпорт і роздрібна торгівля
Експорт та імпорт в 2020 році теж знизилися, причому експорт впав менше імпорту: відповідно на 7,8% і на 12,5%. У грошах експортували товарів і послуг менше на 5 млрд доларів, імпортували менше на 8,4 млрд доларів. Причому, як і в попередні два роки, Україна має позитивне сальдо (торговий баланс) з торгівлі послугами, на відміну від торгівлі товарами. У 2020 році він склав майже 6 млрд доларів. Для порівняння: в 2019 році позитивне сальдо по послугах було 8,7 млрд доларів.

У підсумку за 2020 рік негативне зовнішньоторговельне сальдо (різниця між сумою експорту і імпорту) щодо товарів і послуг значно зменшилася, склавши всього 255 млн доларів. Для порівняння: в 2019 році від’ємне сальдо було в 14 разів більше – майже 3,7 млрд доларів.

При цьому скорочення на порядок зовнішньоторговельного сальдо позитивно вплинуло на економіку України.

Експерти пояснили, чому в минулому році в інших країнах Європи роздрібна торгівля в умовах кризи впала, а в Україні зросла. Головна причина феномена – валюта трудових мігрантів, яка надходила і надходить на внутрішній ринок України. Їхні заробітки не тільки сприяють зміцненню курсу гривні, але і активізують роздрібну торгівлю.

Як повідомлялося раніше, в Україні в 2020 році середня зарплата виросла майже на 1000 грн. Але при цьому економісти звертають увагу на зростання безробіття і боргів по зарплатах.

Нагадаємо, мінімальна зарплата в Україні виявилася майже в десять разів менше мінімалки , встановленої в багатьох країнах-членах Євросоюзу.

Джерело: Народна Правда
загрузка...