Картельна змова АЗС або як ОККО, Нафтогазова Асоціація та псевдоексперт Куюн грабують автомобілістів

Картельна змова АЗС або як ОККО, Нафтогазова Асоціація та псевдоексперт Куюн грабують автомобілістів
Автор Желізняк Олександр в Новини/Правда про чиновників

Різко злетівши в лютому, ціни на бензин і дизпаливо в Україні продовжують зростати. І якщо сьогодні це хвилює в основному автомобілістів і фермерів, щоготуються до посівної, то зовсім скоро накриє всіх. Паливо закладене в собівартість товарів і послуг. Злетіли в ціні бензин і дизель – злетить все інше. Чому ціни зростають настільки стрімко? Крім об’єктивних причин є суб’єктивна – захищена і добре організована картельна змова, яка викачує з українців сотні мільйонів.

Loading...

Що відбувається на ринку

Навесні 2020 року, з початком пандемії, ринок пального «просів» на третину. Починаючи з червня, АЗС стали потроху піднімати ціни, щоб компенсувати втрачене. З того часу бензин і дизель подорожчали в середньому на 6,3 грн. До теперішнього моменту за літр бензину заправки просять 29,77 грн, дизеля – 27,67 грн. Це усереднені цифри, але не максимальні.

Однак не всі мережі АЗС зазнали втрат у результаті карантину. За підсумками кризового 2020-го, коли сотні бізнесів розорилися і припинили своє існування, мережа ОККО збільшила прибуток до 1,5 млрд грн або на цілих 54%. Виручка підскочила до надзвичайних 11,5 млрд грн, про це йдеться в звіті Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦБФР). Як їм це вдалося? Вся справа в цінах. На кожному літрі проданого палива ОККО заробляє 10-11 грн. Економісти назвуть це понадмаржинальним бізнесом. Водії – грабунком, і матимуть рацію.

Оцінити масштаби заробітку ОККО просто, якщо порівняти дрібний опт (продаж бензовозами) і роздрібні ціни. При дрібному опті в 24 грн за літр мережа продає той же бензин водіям за 31,99 грн, пише УНН з посиланням на прайс компанії. При тому що обидві ціни припускають заробіток АЗС. Але ОККО не цікавий просто заробіток, їм потрібен надприбуток. «За оцінками експертів, вартість роботи заправки складає в середньому від 2,5 до 3 грн за літр. Тобто обґрунтована ціна на бензин А-95 з урахуванням заробітку АЗС становить від 26 до 27 грн, а все, що вище – це надприбуток, який вдається отримувати лише завдяки монопольній змовій під керівництвом мережі автозаправних станцій ОККО», – йдеться в матеріалі УНН.

Картельна змова

У монопольній змові з WOG і SOCAR мережа ОККО диктує ринку завищені ціни і «тисне» тих, хто пропонує паливо дешевше. По праву «лідерів ринку». У цьому їм допомагає Нафтогазова Асоціація України (НАУ) – створена і керована топ-менеджерами ОККО. На Асоціацію покладено кілька завдань. По-перше, виправдовувати в медіа захмарні ціни на заправках ОККО. По-друге, писати скарги і нацьковувати перевіряючі органи на конкуруючі мережі. Улюблений прийом Асоціації – звинувачення в ухиленні від сплати податків і/або продажу бодяги замість чистого палива. По-третє, лобіювати в Офісі президента і Кабміні вигідні ОККО законопроекти і гарантувати захист.

І дійсно, компанії з нез’ясованих причин дозволено те, що заборонено іншим. Наприклад, вести бізнес з окупованими РФ територіями. У Криму залишилося 11 заправок ОККО – компанія заробляє на їх оренді. Подсанкціонний бізнес виправдовують благородством: мовляв, там же наші люди. «Вони (АЗС – ред.) Продовжують там бути, але без нашого бренду, вони їх у нас орендують на сьогоднішній день. За гроші, які вони там заробляють, вони годують свої сім’ї. Це наші, українці, які підтримують в належному стані це майно», – сказав Віталій Антонов, президент концерну «Галнафтогаз», якому належить ОККО.

Як працює схема і хто за нею стоїть

Нафтогазової Асоціацією рулить особисто Юрій Кучабський – віце-президент Галнафтогазу і голова Ради НАУ. Він працює в концерні з 2001 року, відповідає за комерційні питання. Його завдання робити бізнес ОККО прибутковим, і він справляється – обдираючи автомобілістів, порушуючи антимонопольне законодавство і принципи чесної конкуренції.

Картельна змова АЗС або як ОККО, Нафтогазова Асоціація та псевдоексперт Куюн грабують автомобілістів

В Асоціації вказівки Кучабського бесприкословно виконує Неля Привалова – кишенькова директорка. За Януковича Привалова працювала в скандальній Державній фіскальній службі. На «скромну» зарплату держслужбовця купила білий Porsche Cayenne і квартиру в ЖК «Ізумрудний» за мінімум 3 млн грн. У декларації Привалова вказала, що житло отримала в подарунок. Дуже правдоподібно. У 2015 році чиновниця потрапила під люстрацію, а в 2018 році несподівано «спливла» – на посаді першого заступника голови Державної судової адміністрації. Люстрація і відсутність юридичної освіти її камбеку не завадили. У тому ж році Привалова очолила кишенькову НАУ.

Картельна змова АЗС або як ОККО, Нафтогазова Асоціація та псевдоексперт Куюн грабують автомобілістів

Крім штатних громадських у ОККО є штатні «експерти». Головний – Сергій Куюн, власник консалтингової групи «А-95» і профільного сайту «Енкорр». Його називають «медіа-кілером» Нафтогазової Асоціації. Офіційно клієнти Куюна платять за «маркетингові, інформаційно-консультаційні послуги». По факту – за «чорнуху» проти конкурентів і/або відсутність такої в свою адресу. «Головне джерело тіньового заробітку пана Куюна – це шантаж і вимагання шляхом публікації (або загрози їх опублікування) компрометуючих статей. І треба сказати – платять практично всі», – пише Народна правда . Ті, хто платити не хоче (наприклад, «Укртатнафта»), знаходяться під постійним обстрілом. Така робота приносить гроші: Куюн завів пристойний автопарк з Volvo ХС90 (2017 г.в), Ford Ranger (2014 г.в), Citroen Picasso (2015 г.в), Audi A3 (2016 г.в). У його власності також моторний човен і яхта.

Картельна змова АЗС або як ОККО, Нафтогазова Асоціація та псевдоексперт Куюн грабують автомобілістів

За даними Народної правди, Галнафтогаз – один з найбільших клієнтів Куюна. Так, в 2017 році концерн перевів йому більше 1 млн грн. Куюн і НАУ досі діють в тісній зв’язці і завжди в інтересах босів з ОККО.

Картельна змова АЗС або як ОККО, Нафтогазова Асоціація та псевдоексперт Куюн грабують автомобілістів

ТАБЛИЦЯ З НАДХОДЖЕННЯМИ КОШТІВ ВІД ПІДПРИЄМСТВ ПАЛИВНОГО Рітейл ЗА РАХУНОК КГ «А95» ЗА 2020 рік

Наприклад, 21 січня 2021 консалтингова група «А-95» публікує прес-реліз про необхідність посилити боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів. 9 березня НАУ з посиланням на дослідження контори Куюна робить заяву про «розквіт схем на паливному ринку» і закликає їх рішуче присікти. Через місяць сайт «Енкорр» публікує копію доручення Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля про тотальні перевірки АЗС, нафтобаз і міні-НПЗ нібито з метою боротьби з нелегальним ринком. НАУ на своєму сайті тут же висловлює прем’єру «повагу і вдячність за активізацію боротьби з нелегальним обігом палива в державі».

Простіше кажучи, схема наступна: ОККО з бензином по 31,99 грн не хоче втрачати клієнтів. Щоб вони не пішли до АЗС з більш демократичною ціновою політикою, ці АЗС звинувачують у продажу контрафакту або ухиленні від податків. Дезінформацію по ЗМІ і соцмережах розносить Сергій Куюн. Якщо необхідно, його консалтингова група швидко клепає потрібне «дослідження ринку». На цьому етапі включається НАУ Привалової: б’є на сполох і домагається санкцій для тих, проти кого працює. Таким нехитрим способом ОККО продає паливо за будь-якою ціною, якою тільки побажає, і позбавляє автомобілістів альтернативи.

Коротка пам’ять

ОККО і її «партнерів» по монополії не раз ловили за руку. У 2016 році Антимонопольний комітет оштрафував ОККО, WOG та SOCAR на 204,3 млн грн. Тоді приводом для санкцій була штучно завищена ціна на паливо. Ситуація повторилася в 2019 році. Все ті ж компанії оштрафували на 77 млн грн. Учасники змови встановили і тримали однакову ціну на бензин і дизель, тим самим усуваючи цінову конкуренцію між собою і змушуючи інших учасників ринку підвищувати ціни.

Однак покарання не мали ефекту: ОККО продовжує «стригти» гроші на своїх АЗС. Все тому що суму штрафів не можна порівняти зі надприбутками – українські водії за все заплатять. Більше того, штрафи до сих пір не сплачено. ОККО уникає виплати за допомогою виведення активів. «ОККО-Нафтопродукт», на яку і виписаний штраф, в січні 2020 року переоформили на нового власника ТОВ «Укрсервіс», змінили менеджмент, юридичну адресу та назву – на «Енерготрейд-Ресурс». Формально «нова компанія» не має до ОККО відносини, а значить в бюджет можна не платити.

Разом маємо: зубожіле від пандемії населення; зниження реальних доходів і зростання безробіття; коронакризу, масштаби якої національній економіці тільки належить відчути. З іншого боку «Епіцентри», «Буковель» і «велюри», для яких криза – час подвоїти заробіток. Тепер в цей «почесний» список можна сміливо вносити заправки ОККО.

Джерело: Народна Правда