Юридичне ЗМІ про санкції РНБО: Якщо людям не гарантований захист від зазіхань з боку держави, то це ще більша загроза безпеці країни

Юридичне ЗМІ про санкції РНБО: Якщо людям не гарантований захист від зазіхань з боку держави, то це ще більша загроза безпеці країни
Автор Желізняк Олександр в Новини

За Конституцією, РНБО – орган, який тільки координує і контролює дії органів виконавчої влади, але не підміняє їх. І він ні в якому разі не схожий навіть на квазісудовий орган, який міг би давати правову оцінку доказам або фактам. Про це йдеться в статті видання “Закон і бізнес” “Чи загрожують національній безпеці методи її захисту?”

Автори публікації нагадують, що після кожної “санкційної п’ятниці” ефір наповнюють експерти, які сперечаються, чи правильно вчинив гарант дотримання Конституції, обмеживши в правах тих, хто загрожує безпеці держави. Однак при цьому немає відповіді на головне питання: Чи не загрожують національній безпеці самі методи її захисту?

Loading...

“У всіх дискусіях навколо чергової порції санкцій непомітною залишається одна норма цього закону, яка стоїть цитування:”закони та інші нормативно-правові акти України діють в частині, що не суперечить цьому закону”. Однією пропозицією перекреслюється весь масив прав і гарантій, покликаних захистити особу від свавільних дій з боку своєї ж держави. Натомість усі інші акти, які регулюють право власності, господарську діяльність, кримінальний процес, не згадують ні РНБО як суб’єкта чи регулятора цих правовідносин, ні Президента як втілювача в життя її рішень. Виходить, вони суперечать” чарівному ” закону? Чи сам закон приймався з метою, далекою від права?”- йдеться в статті.

Автори публікації нагадують, що за Конституцією, РНБО не схожа навіть на квазісудовий орган, який міг би давати правову оцінку доказам або фактам.

 

“Більше того: це навіть не юридична особа публічного права, чию діяльність чи бездіяльність можна оскаржити і яка б несла відповідальність за свої рішення. І не дивно, тому що у цього органу немає ніяких конституційно визначених повноважень. Тобто, посилаючись на норму Конституції, що її компетенція і функції визначаються законом, РНБО теоретично можна наділити будь – якими правами-аж до розпорядження приватною власністю або життям і здоров’ям будь-якої особи. Президент, очевидно, теж не є Всемогутнім. Але чи є в переліку його повноважень згадка про введення санкцій? Як ми вже переконалися з численних рішень Конституційного Суду, він не може навіть звільнити директора Національного антикорупційного бюро, якщо, наприклад, на думку РНБО, його подальше перебування на посаді становить загрозу для національної безпеки. Суддів КС-може, тому що має право видавати укази. Або все ж ні? Якщо виходити з позиції, що гарант також повинен погоджувати свої дії з Конституцією, то, очевидно, він не в праві легітимізувати рішення РНБО, якщо його рекомендації виходять за межі конституційних повноважень глави держави. Він цілком може погодитися з Радою ввести воєнний або надзвичайний стан, оголосити про загальну або часткову мобілізацію і, з натяжкою, позбавити державних нагород або звільнити певних осіб, якщо це прямо віднесено до його повноважень Основним Законом”, – наголошується в статті.

Всі інші рекомендації РНБО, за словами авторів публікації, що виходять за межі його повноважень, очевидно, повинні виконувати відповідні суб’єкти і за процедурою, передбаченою в законодавстві. Щодо заборони на в’їзд на територію України-Державна міграційна служба, щодо обмеження торговельних операцій або припинення дії угод – міністерство, яке ті угоди укладало, щодо боротьби з контрабандистами – Служба безпеки і митники, блокування активів – ну хоча б Міністерством фінансів як міра фінмоніторингу (як, наприклад, у США). 

“Натомість Президент може своїм указом лише доручити Кабінету Міністрів (і то сумнівно) реалізувати рекомендації РНБО. Зрозуміло, що це не матиме такого піар-ефекту, але ж не виходитиме за червоні лінії Конституції і принципу верховенства права”. Що це змінює? З’являється орган, який повинен пройти певну процедуру для реалізації обмежувальних заходів, з’являється судовий контроль і відповідальний за шкоду, заподіяну неправомірними обмеженнями. З’являється правова визначеність щодо процедури застосування санкцій та їх оскарження, гарантії, що при цьому буде повністю враховано принцип верховенства права”, – пишуть журналісти.

“Якщо ж визнати, що вказівка в законі “про санкції” будь – якого їх виду автоматично наділяє відповідними повноваженнями Президента легітимізувати будь-які обмеження, то руйнуються не тільки стіни між державою і фізичною або юридичною особою, а й вся система стримувань і противаг у діяльності органів влади”, – зазначають автори публікації.

 

Журналісти не виключають, що частина українців можуть опинитися під санкціями помилково. Крім того, закон про санкції виписаний таким чином, що підставою для застосування санкцій може стати… саме застосування санкцій. Тому, на думку авторів публікацій, свою оцінку цьому закону повинен дати Конституційний або Верховний суди.

“Зрештою національна безпека – це не тільки недоторканність кордонів держави. Це – безпека людей, які живуть на цій території. Якщо їм не гарантований захист прав від зазіхань з боку держави, це ще більша загроза безпеці нації”, – резюмують автори публікацій.

Джерело: Народна Правда
загрузка...
загрузка...